Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Als docent kan ik echt iets toevoegen

Sarah van der Goot Docent Social Work
Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Sarah van der Goot, Docent Social Work

Sarah werkt al 7 jaar als beschermingsbewindvoerder bij de Kredietbank als ze ervoor kiest docent te worden. Ze vond het begeleiden van stagiairs altijd al leuk, net als het geven van voorlichting. Als ze een gastcollege mag geven op hogeschool Windesheim is ze ‘om’. “Als docent kan ik echt iets toevoegen aan de professionals die ik aflever aan het werkveld. En dat geeft mij energie.”

Wat mij raakte was de oprechte interesse van studenten

“Tijdens het gastcollege viel me meteen op dat de studenten écht geïnteresseerd waren in wat ik te vertellen had. Ik deed mijn werk toch een beetje op de automatische piloot, maar tijdens het gastcollege voelde ik de energie. Ik besefte dat ik in deze rol echt impact kan maken. Als studenten binnenkomen staan ze nog onbevangen in de wereld. Ze kiezen voor de studie Social Work omdat ze vanuit bevlogenheid mensen willen helpen. Na 4 jaar studie is het belangrijk dat ze weten dat ze niet iedereen kunnen ‘redden’. Maar dat ze wel een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan iemands leven. En in die ontwikkeling mag ik een rol spelen, dat voelt echt goed.”

Je kunt als docent niet stilstaan, je moet jezelf blijven ontwikkelen

Ook al is Sarah nog bezig is met de afronding van haar master en ze haar didactische vaardigheden nog moet halen, ze is al gestart als docent. “Windesheim biedt mij de opleiding didactische vaardigheden en zelf ben ik hard aan het werk om mijn master te halen. Dat is een voorwaarde om als docent te kunnen werken. Maar terwijl ik de nodige papieren haal, kan ik al wel gewoon ervaring opdoen in de praktijk.”

“Ik verwacht dat ik als docent altijd moet blijven leren. Bij ieder nieuw vak dat je geeft, start je weer op een soort nulpunt. Dat geldt voor mij, maar ook voor mijn collega’s. Je kunt dus niet stilstaan, ook niet als je al 10 of 20 jaar docent bent. En dat maakt het voor mij extra interessant. Daarnaast denk ik dat het heel belangrijk is om als docent in nauw contact met het werkveld te blijven. Dat kan door stagebegeleiding, het regelen van gastcolleges maar ik denk bijvoorbeeld ook aan af en toe een stage voor mezelf. Zo hou je echt feeling met de ontwikkelingen in de praktijk.”

Studenten houden wel van een beetje sensatie

“In mijn colleges probeer ik de theorie te koppelen aan mijn praktijkervaring. Ik ken bij veel theorie wel echte verhalen uit mijn werk als bewindvoerder. Studenten houden natuurlijk wel van een beetje sensatie, dus dan hou ik de aandacht goed vast. En met deze vertaalslag zijn ze ook beter voorbereid op wat die theorie straks in de praktijk betekent. Verder kan ik echt mijn eigen draai geven aan de colleges. De basis staat, maar het ‘hoe’ kan ik echt zelf bepalen.”

Het voelt niet groot

“Ik heb de overstap van werkveld naar onderwijs nog niet zo lang geleden gemaakt, maar krijg veel vertrouwen van mijn collega’s. Ik werk in een team van 10 tot 15 mensen binnen een opleiding met meer dan 100 docenten. Toch voelt het niet groot. Mijn sollicitatiegesprek was meer een gesprek tussen professionals. Ik kreeg toen meteen ruimte om mijn ideeën te delen. In mijn eerste periode heb ik veel meegekeken bij anderen en ik bereid me voor op mijn eigen colleges. Verder is het nu gewoon doen!”