Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

"Voor mij betekent leiderschap steeds opnieuw schakelen tussen belangen en verbinding zoeken"

Esther Veldhuis-Opmeer Opleidingsmanager Leven Lang Leren deeltijd en duale opleidingen Gezondheid en Welzijn 
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Esther Veldhuis-Opmeer
Leiderschap bij Windesheim: balans tussen richting geven en ruimte laten   

Esther werkt sinds 2018 bij Windesheim. Ze begon als docent in de deeltijdopleidingen Gezondheid en Welzijn, na eerdere ervaringen als onderzoeker en docent in Groningen. Wat haar aantrok? Vooral de verbinding met de praktijk en de warme, persoonlijke cultuur.  
“Vanaf het eerste moment voelde ik me welkom. Ik dacht meteen: hier hoor ik.”  

Groei naar leiderschap  

Inmiddels is Esther doorgegroeid naar opleidingsmanager. “Vanuit mijn achtergrond als neuropsycholoog heb ik altijd de neiging gehad om het grotere geheel te zien en verbanden te leggen. Die blik helpt me nu in mijn leiderschap. Ik geef richting en kaders, maar laat medewerkers ook ruimte en autonomie.” Volgens haar sluit dat perfect aan bij de visie van Windesheim: een balans vinden tussen richting geven en ruimte laten.  

Leidinggeven in verandering  

“Concreet betekent dit dat ik veel in gesprek ben met docenten, luister naar wat er leeft en ruimte geef om zelf keuzes te maken. Ook als het moeilijk wordt gaan we dat niet uit de weg. Duidelijkheid en eerlijkheid zijn soms nodig om verder te komen.”  

Een goed voorbeeld hiervan is de onderwijsvernieuwing: “We zetten als hogeschool in op persoonlijk, flexibel en uitdagend onderwijs met eigen leerpaden. Op onze afdeling voeren we een nieuw curriculum in. We waren trots op het oude, maar de verandering vraagt dat collega’s het loslaten en samen bouwen aan iets nieuws. Mijn rol is uitleggen waarom de verandering nodig is, ruimte geven aan gevoelens en de gesprekken begeleiden, terwijl de richting duidelijk blijft.”   

Ruimte en vertrouwen  

Wat Esther belangrijk vindt, is dat collega’s zich gehoord en gezien voelen. “Niet alles kan meteen opgelost worden, maar door echt te luisteren ontstaat vertrouwen. Daarnaast kijk ik bewust verder dan de muren van de hogeschool: ik vind het belangrijk dat we ons onderwijs en onderzoek blijven spiegelen aan wat de maatschappij nodig heeft.”  

Balans en verbinding  

Zo combineert Esther haar persoonlijke stijl met de visie van Windesheim: leiderschap dat gericht is op mensen én resultaat, met ruimte voor leren en reflectie. “Voor mij betekent leiderschap steeds opnieuw schakelen tussen belangen en verbinding zoeken – met het team, collega-leidinggevenden, de directie en de wereld om mij heen. Het is nooit alleen sturen of loslaten, maar telkens de balans vinden. Dat maakt leiderschap bij Windesheim zo waardevol.”