Studenten zien groeien maakt mijn werk betekenisvol
Begeleiding die telt
David werkt vijf jaar als lerarenopleider Aardrijkskunde bij Windesheim. Wat zijn werk betekenisvol maakt, is het zien groeien van studenten, zowel inhoudelijk, pedagogisch als persoonlijk. Dankzij zijn ervaring in het voortgezet onderwijs weet hij precies wat startende docenten nodig hebben, en krijgt hij bij Windesheim de ruimte om die ervaring echt in te zetten voor de docenten van morgen.
In zijn begeleiding draait het daarom niet alleen om vakkennis, maar ook om vertrouwen, omgaan met leerlingen en het ontwikkelen van een eigen stijl van lesgeven. Hij begeleidt studenten op hun stage, helpt hen een spiegel voor te houden en bouwt zo aan hun zelfvertrouwen. “Het mooiste moment is wanneer studenten ontdekken waar zij écht voor staan als docent.”
Kleinschalig en persoonlijk
De lerarenopleiding Aardrijkskunde heeft in de Keuzegids hbo 2026 het predicaat Topopleiding gekregen. Volgens David is dat geen toeval: “Studenten vinden ons makkelijk en snel. Onze deur staat open en we luisteren écht naar wat zij ervaren.”
De lijnen zijn kort: docenten kennen elkaar en alle studenten, waardoor signalen snel worden opgepakt. Dat persoonlijke en benaderbare karakter merkt David dagelijks in de opleiding én in de manier waarop collega’s samenwerken. Die cultuur werkt niet alleen door naar studenten, maar ook naar medewerkers: David ervaart dagelijks hoe toegankelijkheid en korte lijnen hem helpen zijn rol goed te vervullen. Of het nu gaat om het aanpassen van het curriculum, extra begeleiding van studenten die vertraging oplopen, of het inspelen op individuele wensen, de opleiding blijft flexibel. “We vormen een hecht team dat elkaar helpt, uitdaagt en blijft leren. Dat maakt het onderwijs niet alleen beter, maar ook gewoon leuker.”
Flexibel en ruimte om te groeien
David waardeert de cultuur van vertrouwen bij Windesheim. Binnen duidelijke kaders heeft hij veel vrijheid om zijn werkdag zelf in te delen. Hij geeft ongeveer tien uur per week les en gebruikt de rest van zijn tijd voor begeleiding, onderwijsontwikkeling en andere projecten. Die flexibiliteit maakt het mogelijk werk en privé goed te combineren, iets wat hij met een jong gezin erg waardeert. “Windesheim is groot, maar voelt nooit afstandelijk. Je vindt snel je eigen plek en krijgt ruimte om initiatief te nemen.” Tegelijkertijd zijn er volop kansen voor professionele groei, van vakinhoudelijke verdieping tot supervisor- of masteropleidingen.
Impact maken met collega’s
David ziet de waardering in de Keuzegids vooral als compliment voor het team. “Iedereen werkt vanuit hetzelfde doel: studenten goed voorbereiden op het onderwijs van morgen.” Die gedeelde ambitie maakt het voor David een werkplek waar hij echt impact kan maken. Hij merkt continu hoe collega’s elkaar versterken en samen de kwaliteit hoog houden. Concrete impact ziet hij bijvoorbeeld wanneer een eerder terughoudende student na begeleiding vol zelfvertrouwen voor de klas staat, of wanneer maatwerk helpt studenten hun competenties sneller te ontwikkelen “Je draagt niet alleen bij aan het vak aardrijkskunde, maar ook aan de leraren die straks het verschil maken voor hun leerlingen. Dat maakt dit werk uitdagend, inspirerend en enorm betekenisvol.”